Debrecen

Antall József u. 36., fsz. 1.

+36 20 445 8480

Hétfőtől-péntekig 8-17 között

Hétköznap: 8-17 óráig

Hétvégén irodánk zárva tart

A WEBSHOPOK MŰKÖDTETÉSÉNEK JOGI HÁTTERE

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

A 2010-es évekre már egy teljesen elfogadott kereskedelmi forma lett a webshopos vásárlás, az online üzletek pedig – a koronavírus-járvány következtében lecsökkent bolti forgalom miatt – az elmúlt időszakban jelentősen megerősödtek, így egyre többen kezdenek bele az e-kereskedelembe. Az utóbbi időben több induló és már működő webshop számára nyújtottam jogi segítséget, ezért ebben a cikkben bemutatom a vállalkozások számára a webshopokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

AZ ELSŐ LÉPÉSEK

Kereskedelmi tevékenységet csak egyéni vállalkozó vagy cég folytathat, webshopos értékesítés esetén pedig a TEÁOR besorolás szerinti 4791 ’08 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem tevékenységet kell szerepeltetni a tevékenységi körök között. A tevékenység nem engedélyköteles, ellenben be kell jelentkezni a helyi iparűzési adó hatálya alá. (Amennyiben cégalapításban gondolkodik, olvassa el a legfontosabb tudnivalókról szóló cikkemet IDE KATTINTVA.)

SZERZŐDÉSKÖTÉS ÉS ADATKEZELÉS – A KÉT LEGFONTOSABB JOGI TERÜLET

Bármennyire is nem gondolunk bele, de mindennapi életben egy péksütemény vagy egy új cipő vásárlása is egy egyszerű adásvételi szerződés megkötésével történik, a webshopos rendelés sajátossága azonban az, hogy ebben az esetben az eladó és a vevő nem találkoznak személyesen egymással, így ez az ügylet távollévők között kötött szerződésnek minősül, melyre speciális szabályok vonatkoznak. A Ptk. mellett a legfontosabb előírásokat a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet tartalmazza.

A személyes találkozás hiányában a két szerződő fél nem tudja egyedileg megtárgyalni a szerződés feltételeit, ezért a webshopok általános szerződési feltételeket (ÁSZF) alkalmaznak. Általános szerződési feltételnek minősül az a szerződési feltétel, amelyet az alkalmazója több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg. A webshopok számára azonban előírás, hogy az ÁSZF a vásárlók számára bármikor elérhető legyen, ezért azt teljes terjedelmében közzé kell tenni a honlapon, illetve a megrendelés folyamata során szükséges rögzíteni azt, hogy a vásárló az ÁSZF-et megismerte és az abban foglalt feltételeket elfogadta (ez leggyakrabban az ún. checkboxok-ra való kattintással történik meg az adatvédelmi szabályok elfogadásával együtt). Az ÁSZF-nek az alábbi tájékoztatást kell tartalmaznia:

  • vállalkozás adatai, elérhetőségei,
  • a webshop használata, illetve tájékoztatás arról, szükséges-e regisztráció a megrendeléshez,
  • a vásárlás menetének bemutatása,
  • tájékoztatás arról, hogy a webshopon keresztül értékesített termékek árait és lényeges tulajdonságait a vásárló az egyes terméklapokon tekintheti meg,
  • a távollévők között megkötött szerződés folyamata,
  • teljesítési/szállítási határidő, szállítási módok és ezek költségei,
  • fizetési módok,
  • elállási feltételek (és az esetleges elállási nyilatkozatminta),
  • jótállás, termékszavatosság, kellékszavatosság szabályai (a 2021. január 1-től hatályos jótállási szabályokról szóló cikkemet IDE KATTINTVA olvashatja),
  • fogyasztói panaszkezelés és jogérvényesítés.


A GDPR-nak való megfelelés természetesen a webshopokat sem kerüli el. Tekintettel arra, hogy a webshopok a megrendelés során a fogyasztók személyes adatai alapján dolgoznak, ezért adatkezelőnek minősülnek. Tájékoztatni kell a fogyasztókat

  • a weboldalt üzemeltető adatait és elérhetőségeit,
  • a tárhelyszolgáltató adatait és elérhetőségeit,
  • az adatkezelés jogalapját, célját és időtartamát,
  • az adatvédelmi tisztviselő személyéről (amennyiben az működik),
  • a jogorvoslati lehetőségekről, illetve
  • az esetlegesen alkalmazott cookie-król (pl. Google AdWors, AdSense, Facebook Pixel stb.) vagy a hírlevéllel kapcsolatos adatkezelésről.


Minden webshopon kötelező továbbá impresszumot feltüntetni, ahol szerepelnie kell a vállalkozó nevének, székhelyének, adószámának, elérhetőségeinek, illetve cégjegyzékszámának vagy egyéni vállalkozói nyilvántartási számának.

TÉNYLEG VISSZAKÜLDHETI A VEVŐ 14 NAPON BELÜL A TERMÉKET?

A legtöbb esetben igen: a webshopos vásárlás esetén nincs lehetőség a termék személyes megtekintésére, esetleg annak kipróbálására, ezért fogyasztó az áru átvételétől számított 14 napon belül bármilyen okból, indoklás nélkül elállhat a vásárlástól. Fogyasztónak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül, vagyis a céges és egyéni vállalkozó vásárlók nem élhetnek ezzel a joggal!

Az elállás azonban nem minden terméktípusra vonatkozik, nem alkalmazható például egyedileg gyártott termékek, romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termékek, zárt csomagolású egészségvédelmi vagy higiéniai okokból újra fel nem használható termékek, lezárt, de a fogyasztó által felbontott szoftver/CD/DVD/bakelit lemezek, illetve (ha a fogyasztó kifejezetten tudomásul vette) digitális adattartalom esetén.

Ha a fogyasztó élni kíván az elállási jogával, köteles ezt határidőben jelezni és a terméket (nem feltétlenül eredeti csomagolásban) visszaküldeni a webshop részére. A visszaküldéssel kapcsolatos szállítási költségek a fogyasztót terhelik. A webshop legkésőbb a termék visszavételétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a vételárat a fogyasztónak.

Előfordulhat, hogy az átvett termék sérült vagy használhatatlan, ebben az esetben hibás teljesítésről beszélünk. Hibás teljesítés esetén 2 éven belül a fogyasztó kérhet kijavítást vagy kicserélést, árleszállítást, végső esetben pedig el is állhat szerződéstől (és visszakaphatja a vételárat). A vásárlástól számított 6 hónapon belül felfedezett hibáról vélelmezni kell, hogy az már a vásárláskor is megvolt, 6 hónapon túl azonban a vásárló köteles bizonyítani, hogy a hiba már a teljesítés időpontjában is fennállt.

Irodánk teljes körű lebonyolítást vállal a webshopok megfelelő jogi hátterének elkészítésével kapcsolatban, kezdve a cégalapítástól egészen a működtetéshez szükséges teljes szerződéses és adatvédelmi dokumentációval bezárólag. Amennyiben ezzel kapcsolatban hatékony jogi segítségre van szüksége, foglaljon időpontot IDE kattintva, vagy keresse fel irodánkat a ‘KAPCSOLAT’ gomb alatti elérhetőségek egyikén!